Heel wat in te halen.

26 juli 2016

Al een poos niets geschreven. Ik dacht dit te doen in ons vorige huisje maar helaas had dit huisje geen wifi (en wel meer niet). En daar verbeleven we 4 nachten. Dus ik heb wat in te halen. Op dinsdag 19/7 zijn we uit Harisson Hot Springs vertrokken. Eert nog even een foto gemaakt van SASQUATCH (de legende van Harisson). Een sterk en roodharig wezen van 14 inch hoog. Ook hadden we een dag van te voren een Corn Drive Through gezien, weer eens wat anders dan een Mac Drive.

Sasquatch          Corn Drive Trrough

We gingen op weg naar Osoyoos voor 1 nacht. Het is het wijngebied / fruitgebied van Canada. Overal wijnranken en langs de weg allemaal fruitstalletjes. Opeens zagen we een beer langs de weg. Voordat wij konden stoppen om een foto te maken was de beer al weggespurt. Ons appartement was vrij sober maar had wel een heel mooi uitzicht over Osoyoos Lake.

Uitzicht Osoyoos Lake

De volgende dag (woensdag 20/7) weer door. Eerst bij een winery een paar mooie flessen wijn gehaald. Opeens zien we een bord staan met de waarschuwing voor overstekende schildpadden. Dat moeten we checken. Vervolgens foto's gemaakt bij Spotted Lake (een meer dat eruitziet alsof het uit allemaal stippen bestaat). Het meer is mineraalrijk (magnesiumsulfaat, soda, calcium en zelfs zilver). Als er water van het meer verdampt, ontstaan er poeltjes. Ieder pooltje heeft een verschillende kleur, afhankelijk van de soort en concentratie mineralen. Vroeger beschouwden indianen het als een heilige plaats waar zij van iedere ziekte konden genezen. Tijdens WO I werden de mineralen zelfs gebruikt om munitie van te maken. In oorlogstijden kwamen strijders hier zelfs naar toe om hun oorlogswonden te laten helen.

Bord overstekende schildpadden     Schildpad

Bord Spotted Lake    Spotted Lake

Op weg naar Nelson. We zijn wat van de route afgweken om eerst Hell's Gate te bezoeken. Hier is de Fraserriver op zijn smalst en dendert de rivier onder de kabelbaan door. Aan weerszijden van de rivier zie je zalmtrappen die de zalmen helpen om stroomopwaarts te komen.

Hell's Gate Gondel   Zalmtrappen Hell's Gate   Springende zalm

Rond 15.30 uur kwamen we aan bij een prachtig resort aan aan het Kootenaylake. Snel ingecheckt en het trammetje genomen langs het meer naar het park. Het trammetje wordt helemaal onderhouden door vrijwilligers (die soms zelfs 85+ zijn !!). Nelson is een soort hippystadje, heel relaxed. Het weer was prachtig en we hebben buiten op het terras heerlijk gegeten met uitzicht op de haven/het meer.

Trammetje Nelson

Donderdag 21/7: een lange rit voor de boeg van Nelson naar Golden. Gekozen voor de kortste route (want de klok gaat ook nog een uur vooruit ivm het passeren van de tijdzone). Deze route heeft een ferryovertcht halverwege. Duurde 20 minuten, prachtige overtocht. Boodschappen gedaan in Revelstoke. Daar stond de lokale politie een actie te houden voor de voedselbank. Uiteraard hebben we hier aan bijgedragen, maar wel even op de foto met een echte Mountie. We kwamen aan bij ons huisje net buiten Golden. In de middle of nowhere. Prachtig. Helaas voor Lars en Jill 4 dagen geen wifi. Ook geen TV en vaatwasser. Het was net een Hans en Grietje huisje. Rondom het huisje heel veel eekhoorntjes die op een wel hele speciale manier met elkaar communiceren. Ook zien we veel colibries.

Mountie  Trein

Op vrijdag 22/7 hebben we lang uitgeslapen, uitgebreid boodschappen gedaan, Golden verkent en bij ons huisje lang gelezen en spelletjes gedaan.

Zaterdag 23/7 een hele mooie dag. Een uur gereden naar Lake Louise. Daar een pad naar boven op geklommen 1,8 km zodat je het meer mooi van bovenaf kon zien. Azuurblauw/groen. Op de terugweg hebben we de Takkakaw watervallen bekeken. Daar kon je erg dichtbij komen. Flink koud en nat. Wat een kracht heeft dat vallende water. Deze waterval is 254 meter hoog.

Lake Louise   Takkakaw Falls

Op zondag 24/7 zijn we naar Kicking Horse Mountain Resort gegaan net buiten Golden. Dit is een ski gebied waar je in de zomer goed kunt hiken en mountainbiken. Heen zijn we met de gesloten gondel naar het hoogste punt gegaan (2317 meter hoog). We hebben ongeveer 7 km naar beneden gehiked. Onderweg brak je je nek over de eekhoorntjes. Ze zijn zo tam dat we er goed foto's van hebben gemaakt. We passeerden een gebied waar een grizzlybeer in gevangenschap leeft. Wat een imposant beest is dat. Vanaf de grizzlybeer hebben we een stoeltjeslift naar beneden genomen met prachtig uitzicht naar beneden op Golden en de Kicking Horse River die er langs stroomt.

Rocky's Bergen   Jan Dirk met ski

Grizzly Beer Kicking Horse Stoetjeslift JD en Lars  Eekhoorn Kicking Horse Hike

Vandaag, maandag 25/7, zijn we op tijd vertrokken uit Golden want we hebben een reis van 5 uur voor de boeg en we willen onderweg ook wel het één en ander bekijken en we hebben eigenlijk niet het precieze adres van ons huisje, dus dat wordt nog wel even zoeken eind van de middag. Via Yoho National Park, door Banff National Park naar Jasper National Park (over de Icefeld Parkway). Eén en al natuur, gletsjers en naaldbomen. PRACHTIG. We hopen vandaag weer één of meer beren te zien en in Banff National Park is het al meteen raak: een moederbeer met welp, langs de weg besjes eten. Ze laten zich rustig op de foto zetten. De opwinding die we 16 jaar geleden voelden bij het zien van beren in het wild, is weer helemaal voelbaar. Wat speciaal. Niet veel later is het weer raak. Een beer in zijn eentje leeft zich rustig uit op alle bessenstruiken. Hij loopt erg dicht langs de auto dus we kunnen het mooi fotograferen en filmen. We laten de Columbi Icefields even aan ons voorbij gaan. Het is er erg druk. En het valt op dat de gletsjer een stuk minder mooi/grauwer is dan 16 jaar geleden. De global warming laat ook hier toe. We passeren onderweg de tijdzone weer dus de klok mag weer een uurtje terug. We vinden ons volgende huis gelukkig erg snel en het s echt prachtig. Hier zullen we ons prima 4 dagen vermaken. Morgen lekker uitslapen en dan willen we de omgeving van Jasper gaan verkennen en wat hiken.

Moeder beer met kleintje  Zwarte beer  Huisje in Jasper

1. Claartje:
    26 juli 2016
    Wat ontzettend leuk om mee te lezen en mee te kijken! Veel plezier Mieke en familie!
    Liefs uit Noorwegen! Claartje
  2. Marga Peet:
    26 juli 2016
    Leuk dat we ook een beetje mogen mee genieten. Canada ziet er toch ook wel aantrekkelijk uit moet ik zeggen. Geniet er nog even van.
    Groetjes Marga
  3. Lies:
    26 juli 2016
    Wat leuk om de verhalen te lezen. Ik heb ook veel gezien, wat jullie nu zien. Ik zit nu al vol spanning te wachten op het volgende verhaal! x Lies
  4. Christa:
    28 juli 2016
    Ziet er allemaal prachtig uit ! Leuk om mee te kijken en lezen. Heel veel plezier nog xx